Uppskattat föredrag av Bornehag

Kemikalier i vardagen

Den 16 februari arrangerade vi med stöd av Studiefrämjandet ett föredrag med Carl-Gustaf Bornehag, professor vid i folkhälsovetenskap vid Karlstads Universitet. Han berättade om forskningsprojektet ”Selmastudien” där man studerat hur barn utsätts för kemikalier tidigt i livet och vilka risker det medför som kan leda till kronisk sjukdom.

Bornehag betonade att det vanliga tänkandet, att det är vanligt att ett gift blir giftigare ju högre koncentrationen blir, inte stämmer på hormonstörande ämnen. De kan ha effekt i mycket låga koncentrationer och kan ge en mer negativ effekt i en lägre än i en högre halt. Därför fungerar inte resonemanget med gränsvärden på hormonstörande ämnen.

Exempel på hormonstörande ämnen är ftalater och perflourerade ämnen. Ftalater finns i en del plaster, allra mest i mjukgjord PVC-plast. Perflourerade ämnen finns i vattenavstötade material som sportkläder, regnkläder, skor (t.ex gortex), non-stick beläggning i teflonpannor och vissa bakformar, vätskeavstötande papper till tex hamburgare.

Naturskyddsföreningen följde upp med exempel på köksprodukter, leksaker och kläder som kan avge hormonstörande- eller andra skadliga ämnen men visade även positiva exempel på bra alternativ.

Bra alternativ är: Burkar av glas och porslin, begagnade eller ekologiska textilier, produkter av naturmaterial som trä är bättre än plast . Köksredskap i rostfritt eller trä är bättre än plast.

Studiecirkel

Studiecirkel om hur vi kan minska vår kemikaliebelastning med påverkan av bland annat hormonstörande ämnen kommer att starta. Under våren kör vi igång studiecirklar där vi fördjupar oss i kemikalierna i vår vardag. Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet har tagit fram ett bra studiematerial som vi använder.

En cirkel startar strax ock fler startas vid intresse.

Förhoppningsvis ges svar på frågorna: Hur vet jag om mina prylar läcker kemikalier? Hur bör jag tänka när jag ska handla något nytt? Vart söker jag bra information? Föreläsningen med Carl-Gustaf Bornehag på Wilmas musikpub månd 16 februari blev en inspirerande uppstart för våra träffar.

Kunskap ger dig makt att förändra!

Vill du vara med? Hör av dig!

Kontaktperson: Ann-Christin Karlsson tel 070-190 31 29

2 thoughts on “Uppskattat föredrag av Bornehag

1. Hej, skulle man kunna få mejladressen till Carl-Gustaf? Jag är intresserad av ämnena han studerar och skulle vilja fråga honom om stuideval m.m.

Tack