Ekologisk mat lösning på världssvälten

Detta är en insändare av oss, publicerad i AN 2014-11-26.

Tre forskare har börjat en diskussion om ekologisk mat. Även om vi inte delar deras åsikter så är vi ändå glada över detta. Vi vill nu lyfta fram våra synpunkter och andra forskningsresultat.

Vi hävdar att ekologisk odling är rätt väg att stilla världens hunger.

Den mat som produceras idag skulle kunna räcka till alla, trots detta svälter ungefär en miljard människor. Det är inte brist på mat som leder till svält. På global nivå är orsakerna snarare fattigdom, oklok handelspolitik, brister i infrastruktur samt avsaknad av jämställdhet och demokrati.

Denna fråga har 400 experter och forskare studerat på uppdrag av FN och Världsbanken. Slutsatsen är tydlig: Det går inte att fortsätta i jordbrukets gamla hjulspår. Lösningen är istället att hitta nya produktionsformer med utgångspunkt i ekologiska metoder.

Miljontals bönder i Afrika, Asien och Latinamerika har övergett kemikaliejordbruket och börjat odla ekologiskt istället. De lyckas i kruttorr mark, med hjälp av kompostering och snillrika bevattningssystem. Det ger ofta lika stora eller större skördar, lägre kostnader och bättre betalt.

Det är inte brist på mark som är den största utmaningen. Idag används 70 procent av jordbruksmarken för att föda upp djur, dessutom slängs 30 procent av maten som produceras. FNs råd till oss i den rika delen av världen lyder: om vi vill göra något för alla miljontals svältande människor, så är det att äta mindre kött.

Jordbruksverket har studerat miljöeffekten av ekologiskt lantbruk. De ser stora fördelar genom minskad spridning av kemikalier, ökat livsutrymme till växter och djur samt ett bättre liv för lantbrukets djur.

Vi menar att de tre forskare, som citeras i onsdagens ledare, missar den stora bilden. Forskarvärlden i övrigt är enig om att vi står inför stora utmaningar, där jordbruket måste ställa om, genom en kraftig kursändring mot ekologiska metoder.

Arvikabygdens naturskyddsförening