Hej på, en giftfri, Mârten!

gifterplast

Nu närmar sig en av Arvikas största helger med allt vad det hör till, kålsoppa, majskolvar, karuseller och inte minst shopping. I dagens Arvika Nyheter kan ni läsa om några mindre trevligheter vad gäller marknader och prylar som säljs här.

Vi vill uppmuntra alla till att tänka efter först innan ni ger er ut i torghandeln för inköp av diverse prylar. Mycket av det som säljs på marknader är saker av plast; foppatofflor, mjuka plastleksaker, badringar, vaxdukar etc. och just dessa saker innehåller ofta giftiga, mjukgörande ämnen som läcker ut och kan skada oss och miljön på olika sätt. Barn är extra känsliga för dessa ämnen som kan störa hormonstyrda processer i kroppen. Det säljs mycket leksaker till barn på marknader och här tycker vi att man ska tänka sig för ordentligt. Leksaker som säljs på marknader är ofta av låg kvalitét, och etablerade butiker har ofta bättre koll på de varor de säljer och är medvetna om riskerna och de olika märkningarna som finns på exempelvis kärl för matförvaring.

Så, tänk efter först innan ni gör era mârtensfynd och så vill vi såklart önska alla en mycket trevlig, och giftfri, Mârtenshelg!