Styrelsemöte: Naturvårdsavtal i Årtakan och gallring i Styckåsskogen

En varm och härlig tisdagkväll den 20 maj hölls styrelsemöte vid Öjenäsbäcken, efter en promenad längs med bäcken. Öjenäsbäcken är ett naturreservat som bildades 2010 och ligger intill riksväg 61 mot Charlottenberg, strax efter Sälbodakorset. Vackert!

En viktig punkt som diskuterades på mötet var naturvårdsavtalet som gäller två av de skogspartier runt Årtakan som föreningen äger. Naturvårdsavtalet är till syfte att bevara skogen och inte göra ingrepp i den som förstör naturen eller miljön. Föreningen erhåller en summa pengar från Skogsvårdsstyrelsen i utbyte mot att vi inte gör ingrepp i skogen under avtalstiden som är 50 år. Majoriten i styrelsen var för avtalet och snart äger vi en skog som kommer få åldras utan yttre påverkan och där de biologiska processerna får sköta sig helt och håller själv!

Övrigt som togs upp är den kommande gallringen i Styckåsskogen där parkavdelningen på Arvika kommun vill öka trivselgraden genom att göra den mer tillgänglig för allmänheten. Från styrelsen närvarade Per Larsson och Åke Ericsson vid samråd med parkavdelningen kring detta och stöttade med kompetens kring vilka träd/växtligheter som bör bevaras.

Nästa styrelsemöte kommer äga rum i augusti någon gång, efter sommarlov och semestrar.

Vi vill passa på att önska alla en trevlig sommar!