Ett intressant föredrag om maten i skolan

Ett stort tack till Conny Room som pratade om maten i skolan på årsmötet som hölls i Hörsalen på biblioteket i Arvika den 27 mars.

Han förklarade hur tillagning och transporter sker inom kommunen mellan de olika skolorna i centrala Arvika och på landsbygden. Han berättade också hur det ständigt pågår ett förbättringsarbete när det gäller vilket typ av mat som serveras, däribland att det ska vara näringsriktigt vilket är en relativ ny bestämmelse från regeringen. Det finns ett mål på riksnivå att 25 % av maten ska vara ekologisk och där Arvika ligger på endast omkring 10 %. Conny lyfter fram LOU, Lagen om offentlig upphandling, som ett problem i detta. Det är svårt att ställa krav på ekologiskt när det är kostnaden som styr. Ekologiskt blir också allt billigare så vi kommer nog få se mer ekologiskt i skolan.

Arvika kommun följer till största delen livsmedelsverkets rekommendationer vilket på slutet av kvällen ledde fram till en mycket intressant diskussion. Livsmedelsverket rekommenderar margarin för pålägg och stekning på grund av att det är rätt sorts fetter. Många av oss i Naturskyddsföreningen är av en annan åsikt och tycker att äkta smör är bättre då det anses mer naturligt än margarin. Här fanns tydligt två skilda åsikter vilket ledde till en väldigt intressant diskussion som vi gärna fortsätter nu i april när politiker i framtidsgruppen bjuder in till ett seminarium om maten i vård och skola.